Thursday 13 June 2019

5 PRINSIP ASAS TATALETAK PERALATAN & PERKAKASAN DAPUR


Sebagai salah satu bilik yang paling banyak digunakan di rumah, kita pastinya bersetuju jika kebersihan dan keselamatan dapur mesti selalu dikekalkan. Masalah yang sering timbul adalah kita mempunyai banyak alat memasak dan peralatan di tersimpan di dapur. Jika ia tidak kemas dan disusun dengan baik, akan ada masa apabila kita akan keliru untuk mencari sesuatu peralatan semasa ingin menggunakannya.

Sebagai contoh, cari gunting apabila kita perlu memotong pembungkusan makanan. Ini pastinya sangat tidak cekap dan memakan masa kerana masih terdapat banyak aktiviti suri rumah yang perlu kita lakukan. Ianya juga boleh mendatangkan bahaya jika ianya mdah dicapi oleh kanak-kanak. Inilah prinsip-prinsip mengatur set dapur, perkakas dapur dan peralatan supaya kemas, teratur dan mudah dicari jika perlu. Yang paling penting tidak membahayakan kepada anak-anak.


#1 - AREA SIMPAN PINGGAN MANGKUK




Jika anda mempunyai almari atau kabinet untuk menyimpan mangkuk, pinggan, cawan, cawan, sudu dan garpu, susunnya mengikut jenis. dan pastikan inya berapa di tempat yang akan memudahkan kan anda mengambil dan menyimpannya semula. Jangan lupa untuk menyimpan pinggan mangkuk di tempatnya selepas menggunakannya dan mestinya selepas dicuci.
Kenal pasti peralatan dan perkakasan yang digunakan sebagai rutin harian dan yang digunakan pada musim-musin tertentu.


#2-AREA POTONG DAN SINKI



Kawasan ini dikhaskan untuk mencuci, memotong, memotong dan menyediakan bahan makanan. Kawasan ini termasuk sink dan persekitaran. Di sini kita perlu menyimpan pelbagai peralatan yang diperlukan, seperti papan memotong, pelbagai jenis pisau, gunting, tisu tangan dan cuci tangan cecair.


#3-AREA MEMASAK



Kawasan ini pastinya menumpukan kepada masakan berikut dengan peralatan memasak. Kawasan ini boleh termasuk dapur, ketuhar dan microwave. Di kawasan ini, anda boleh menyimpan pelbagai jenis kuali, kuali, teko, spatula, dan sebagainya. Juga pastikan rempah dapur berhampiran kawasan ini untuk kemudahan anda semasa memasak.


#4-KAWASAN PEMBERSIHAN



Kawasan ini dikhaskan untuk membersihkan sampah dalam menguruskan ramuan makanan. Letakkan sampah boleh di dekat dust bin untuk memudahkan untuk melupuskan ke tong sampah utama di luar rumah. Juga sediakan kain lap tangan dan kain lap tambahan untuk membersihkan dapur kotor seltelah aktiviti memasak.


#5- KAWASAN MENCUCI PINGGAN MANGKUK



Sediakan rak khas untuk menyimpan sabun cuci piring, spons dan sarung tangan getah berhampiran sink. Juga menyediakan rak hidangan kecil untuk meletakkan pinggan mangkuk basah yang telah dibasuh sebelum disimpan.


Pengaturan ini tidaklah mutlak. Setiap rumah mempunyai tetapan sendiri, tetapi sekurang-kurangnya prinsip di atas boleh digunakan sebagai panduan dan rujukan untuk anda mempunyai masa untuk yang kemas, bersih dan menyenangkan untuk dapur.
Mudah-mudahan berguna!

Selamat Mencuba.
.

No comments:

Post a Comment