Tuesday 1 October 2019

5 BAHAGIAN KABINET YANG PENTING PERLU DI PELAJARI SEBELUM MENEMPAH KABINET DAPUR.


Kewujudan kabinet yang ditetapkan di dapur mempunyai peranan penting. Selain membuat rekabentuk dapur lebih menakjubkan, set kabinet mampu membuat dapur kecil sewaktu memasak di rumah menjadi lebih selesa dan praktikal.

Jika anda merancang untuk membawa kabinet dapur, anda mesti berfikir dengan teliti. Terdapat lima bahagian yang harus dipertimbangkan dengan teliti sebelum menempahnya.


BAHAGIAN PERTAMA : - Kabinet atas



Fungsi kabinet atas untuk menyimpan alat memasak yang jarang digunakan dan berat. Diletakkan bersebelahan di atas dinding atas, kabinet atas mesti mempunyai kedalaman maksimum 14inci.

Jika siling anda cukup tinggi, sediakan siling atau bahan pepejal yang diliputi di atas kabinet. Ini dilakukan untuk menghalang permukaan dapur anda daripada menjadi sarang debu.


BAHAGIAN KEDUA: - Kabinet Rendah



Kabinet rendah didedikasikan untuk menyimpan item yang sering anda gunakan. Selain berfungsi sebagai tempat penyimpanan, kawasan ini sering digunakan sebagai tempat untuk meletakkan gelombang mikro atau pun oven.

Bentuk penyimpanan juga bervariasi, dari model kabinet berpintu hingga laci. Apapun bentuknya, kabinet harus mempunyai kedalaman maksimum 24inci.


BAHAGIAN KE TIGA :- Backsplash



Terletak di antara kabinet atas dan bawah, backsplash berguna untuk melindungi dinding dari percikan air dan minyak semasa anda memasak atau mencuci piring. Biasanya, bahan yang digunakan sebagai backsplash adalah seramik yang mudah dibersihkan.

Set dapur juga merupakan elemen hiasan utama dapur. Tidak menghairankan, set dapur banyak yang menggunakan backsplash dengan pelbagai bentuk.


BAHAGIAN KE EMPAT :- KAUNTER TOP



Kaunter top atau bahagian kitchen set yang terletak di atas kabinet bawah berfungsi sebagai meja saat anda menyiapkan bahan masakan . Di samping itu, terdapat sinki pencuci piring dan dapur/stove tanam yang jugadipasang di bahagian ini.

Kounter top berbentuk papan Meico dari material antigores, mudah dibersihkan dan tahan panas serta air, seperti marmer dan granit. Warna dari Kaunnter top harus disesuaikan dengan rekabentuk dapur supaya tidak mengganggu keselarasan bahagian lainnya.


BAHAGIAN KE 5: - Cooker hood 


Cooker Hood yang berada di atas stove/dapur sangat membantu sirkulasi udara di dapur. Hal ini kerana cooker hood menydut semua asap dan wap yang dihasilkan semsa memasak.

Udara di dapur pun jadi lebih segar dan bebas dari bau yang tidak diinginkan. Bahagian kitchen set ini mesti diletakkan di antara kabinet atas atau di posisi mesti berdampingan dengan dapur.


Semoga membantu dan bermanfaat untuk anda semua.

Untuk Lebih Panduan Ubahsuai Dan Tempahan Kabinet, Boleh Klik Link Ini :-

http://teratakniagaofficial.blogspot.com/2019/07/panduan-ubahsuai-dapur-dan-tempah.html








No comments:

Post a Comment