Sunday 10 November 2019

7 KESALAHAN Rekabentuk Dapur Biasa yang MESTI Dielakkan



Dapur adalah ruang di dalam rumah yang perlu pertimbangkan dengan teliti semasa dalam peringkat perancangan reka bentuk lagi. Ini kerana reka bentuk yang tidak praktikal akan membuat dapur sukar digunakan dengan baik. Ruang dapur wajib berfungsi dengan baik bagi mencapai maksud " Bukan Sekadar Dapur"

Berikut adalah tujuh kesilapan rekabentuk dapur yang paling biasa yang dibuat oleh pemilik rumah ketika merancang dapur , dan pastikan anda mengelakkan:

1. Tidak merancang ruang penyimpanan yang mencukupi




Kita harus merancang untuk mempunyai lebih banyak ruang penyimpanan yang mencukupi, samaada dalam laci, kabinet, pantri atau jenis sistem simpanan yang lain. Merancang dapur tanpa ruang penyimpanan yang mencukupi akan membawa kepada beberapa masalah - terutamanya, anda tidak akan mempunyai ruang yang cukup untuk menyimpan makanan kering, periuk, kuali, peralatan dapur dan hidangan! Ini akan membawa kepada kabinet yang tidak praktikal dan ruang kaunter/table top diambil dan ruang dapur yang akan tampak bersepah dan tunggang langgang.

2. Tidak merancang ruang kerja yang cukup (table top)


Ruang kaunter/table top sama pentingnya dengan ruang simpanan. Anda memerlukan ruang yang cukup untuk menyediakan makanan. Perkara yang biasanya disimpan di kaunter anda, dari pengisar, pemanggang roti, Periuk Nasi hingga ke mangkuk buah. Tanpa ruang table top yang betul, anda akan mendapati kaunter anda menjadi berantakan dengan mudah.

3. Tidak mempunyai pencahayaan yang mencukupi



Sekiranya terdapat satu ruang di dalam rumah di mana pencahayaan adalah sangat penting, ia adalah dapur. Selain pencahayaan umum, anda perlu mempunyai banyak lampu tugas supaya anda dapat melihat dengan mudah apa yang anda lakukan. Pertimbangkan untuk memasang lampu loket di pulau dapur anda dan memasang lampu di bawah kabinet atas anda untuk menyediakan ruangan kaunter dengan banyak cahaya. Bukan sahaja anda mahukan banyak cahaya di dapur untuk melihat apa yang sedang anda lakukan, anda juga mahu dapur berasa sihat dan terang, tidak gelap dan suram - terutama jika anda menghabiskan banyak masa di dapur di atas setiap hari.

4. Tidak memasang backsplash.




Jangan membuat kesilapan tidakmenampal backsplash kerana hanya kerana bajet. Backsplash bukan sekadar reka bentuk ia adalah bahagian penting untuk menjaga dapur anda bersih. Penggunaan ketuhar akan menghasilkan stim, minyak dan percikan makanan semasa memasak. Ini akan merosakkan dinding berdekatan jika anda tidak memasang backsplash yang mudah dicuci dan dibersihakan.

5. Tidak mempunyai pengudaraan yang betul




Pengudaraan yang betul adalah satu kemestian di setiap dapur. Ia akan mula menjadi agak tidak selesa di dapur apabila bau yang berlarutan setiap hidangan yang anda masak terkepung di dalam dapur. Sistem pengalihudaraan yang berkesan akan membantu menjaga udara bersih dan segar, dan bahkan akan membantu untuk memanjangkan hayat peralatan dapur anda.

6. Mengabaikan Hukum Segitida Dapur.

Segitiga dapur adalah susun atur yang paling berkesan yang boleh anda miliki untuk ruang dapur anda. Ia melibatkan jarak tiga ciri yang paling digunakan di dapur anda, yang termasuk sink, dapur dan peti sejuk, dalam susun atur segitiga untuk memudahkan mereka mengakses dari satu sama lain. Terdapat beberapa variasi reka bentuk segitiga dapur, tetapi menyimpang terlalu banyak boleh menyukarkan pergerakkan anda di dapur. Elakkan menghalangnya juga. Anda tidak mahu dapur berada di satu hujung dapur dan peti sejuk di hujung yang lain jika terdapat sebuah pulau dapur antara kedua-dua.




7. Terlalu Mementing Trend Rekabentuk Dan Bahan.



Memeriksa aliran reka bentuk semasa adalah cara terbaik untuk mendapatkan beberapa idea untuk gaya dapur anda. Tetapi jangan bawa mereka sebagai kitab wajib rujuk. Tidak Semua Rekabentuk sesuai dengan semua orang, setiap orang mempunyai gaya dan sifat tolenransi terhadap satu-satu ruang amatlah berbeza

Ini adalah tujuh kesilapan reka bentuk yang paling biasa yang dibuat oleh pemilik rumah apabila merancang reka bentuk ruang dapur mereka. Pastikan untuk tidak kita ulangi dan membazir semua wang untuk membuat dapur yang berfungsi dan cekap.

Semoga Bermanfaat
_Siti Zanariah

No comments:

Post a Comment