Thursday 17 January 2019

10 AMALAN MUDAH YANG AKAN MEMBUATKAN RUMAH SENTIASA BERSIH DAN KEMAS













11. URUSKAN APA SAHAJA YANG ANDA NAMPAK SEBAIK SAHAJA MASUK PINTU RUMAH.


Ambil, Kutip Dan Capai Apa Sahaja Yang Ada Sebaik Sahaja Anda Memasuki Pintu Rumah, terus letakkan di tempat yang sepatutnya.



Apabila anda membawa barangan runcit, letakkan semuanya, terus di dapur dan masuk dansimpan diruang yang sepatutnya.

Membentuk tabiat meletakkan perkara-perkara sebaik sahaja anda masuk ke rumah membolehkan anda menjadikan rumah anda tetap bersih dan kemas.


2. HADKAN BILANGAN PINGGAN MANGKUK DAN PERALATAN MAKAN.



Jika keluarga anda adalah seperti saya yang mahu makan beberapa kali sehari . Belum lagi pelbagai makanan ringan dan minuman. ianya akan membutkan banyak pinggan mangkuk untuk dicuci dan memerlukan banyak masa untuk mencuci pinggan mangkuk dan peralatan.

Maka adalah lebih elok anda hadkan bilang pinggan mangkuk dan peralatan lain untuk berada di tempat yang kerap dan mudah diambil.

Dengan menghadkan jumlah pingggan mangkuk yang ada untuk dipilih di dalam almari, kita tidak ada pilihan selain dari mencui peralatanyang telah digunakan sebelum digunakn utntuk hidnaganseterusnya,

Idea yang berguna adalah memberi setiap ahli keluarga pinggan mangkuk cawan dan gelas tersendiri. Dengan cara ini semua orang dapat mengenali dirinya sendiri dengan mudah.

Cubalah.

Satu-satunya perkara yang anda hilang ialah menghabiskan masa membasuh pinggan. dan akan dapat menjadikan rumah anda tetap bersih..!


3. MENDOBI



Cucian, seperti hidangan, adalah kitaran yang tidak berkesudahan. Dengan cara yang sama anda boleh hadkan bilangan cucian yang anda miliki, mula membataskan dobi.

Dua tuala sudah cukup untuk setiap orang. tetapkan warna tertentu kepada setiap ahli keluarga adalah cara yang baik untuk memastikan mereka menggantung/sidai semula selepas mandi. Peraturan yang sama juga digunakan untuk cadar katil.

Akak kabinet berusaha untuk melakukan satu kitaran dobi setiap hari. Pada hari pembersihan bilik mandi akak kabinet mencuci tuala. Pada setiap hujng minggu, bilik tidur, akak kabinet akan membasuh semua cadar katil.

Ini akan memudahkan dobi dan menghalangnya dari menjadi timbunan gunung gergasi.


4. BERSIH DAN KEMASKAN PERMUKAAN TABLE TOP & KAUNTER.



Apabila kaunter bersepah, seluruh ruang dapur berasa kotor. Dengan meletakkan semaksima yang mungkin ke dalam kabinet dan laci, anda akan merasa dapur anda dalam keadaan bersih.

Bonus tambahan dari ruang simpanan yang banyak adalah untuk mengelakan table top / kaunter kelihatan sesak.

Lebih mudah untuk menjadikan rumah anda tetap bersih apabila kaunter adalah kemas, bersih dan tersusun baik.

Bayangkan ini, selepas memasak makanan yang lazat, apa yang diperlukan hanya sapu/lap dengan cepat kaunter.

Dan anda tidak lagi membuang detik-detik berharga yang bersama keluarga hanya untuk membersihkan dan mengemas ruang dapur.


5. KEMAS KATIL SETIAP KALI BANGUN DARI TIDUR SETIAP HARI.



Banyak kepentingannya jika katil tempat kita tidur dan berehat dikemas da dibersihkan setiap hari. Tidak dinafikan bahawa katil adalah item terbesar di dalam bilik tidur anda. Apabila katil kemaskan , seluruh bilik kelihatan kemas. Lebih-lebih lagi, apabila anda mengemas tempat tidur anda pada waktu pagi, anda mula merasakan segarnya bilikanda.

Mengemas katil anda mengambil masa beberapa minit. Ini satu tugas mudah yang akan membuatkan selesa sepanjang hari .


6. BERSIHKAN BILIK MANDI DAN TANDAS SETIAP MINGGU.



PIlih Satu hari, dan tetapkannya sebagai satu hari untuk kerja-kerja membersihkan bilik mandi dan tandas di rumah anda.

Tambahkan peralatan mandi dan tandas, seperti sabun mandi dan pelbagai pencuci serta shampoo. ini bagi memastikan dihari yang lain,dikala anda penat dengan rutin harian, ianya tidak mengganggu aktiviti mandian anda di kamar mandi.

Dengan mengambil beberapa jam untuk membersihkan bilik mandi setiap minggu, anda menjadikan rumah anda tetap bersih dan segar.


7. SEDIAKAN BEKAS GUNA SEMULA - JUALKAN/DERMA



Untuk memudahkan rutin pembersihan kita perlu belajar untuk mengagihkan barang-barnag rumahyang masih elok tetapi tidak digunkan lalgi. Beri pada orang lain yang memerlukan atau jualkan barang terpakai/

Akak Kabinet ada bakul untuk kumpul botol atau pakaian terpakai untuk mengumpul barang-barnag tersebut. cukup masa, akak kabinet serah pada yang hendak atau buangkan sahaja.

Susunlah Atau simpan sementara sebeum serahkan pada yan inginkannya. Rumah bersih, bantu orang lain serba sedikit pun dapat juga.


8. LIBATKAN SELURUH AHLI KELUARGA 



Ini adalah yang sedang akak kabinet lakukan. latih anak-anak untuk sama menyertai aktivi berih dan kemaskan rumah. Latih mereka untuk menguruskan barangan mereka sendiri dahulu,

Mulakan dengan menunjukkan anak-anak untuk gantung & sidai tuala mereka sendiri di tempat yang telah ditetapkan.

Tunjuk Dan ajar mereka bagaimana ambil baju sendiri, setelah kotor, dimana harus diletakkan. Setelah dilipat, galak anak-anak ambil dan simpan sendiri di almari mereka.


Seterusnya tunjukkan kepada mereka bagaimana untuk meletakkan pinggan mangkuk yang telah mereka gunakan untuk makan, diletakkan berhampiran sinki.

Tambahkan tugas-tugas lain mengikut kemampuan anak-anak dan pasangan anda.

Sungguh mengagumkan betapa ia akan menjadikan rumah anda kela bersih apabila perkara-perkara mudah dilakukan bersama.

Apabila anda kekal konsisten melibatkan anak-anak, akan lebih banyak masa anda bersama mereka dan akan mengeratkan lagu hubungan kasih sayang antara kita.


9. LAKUKANNYA SEKARANG



Sekiranya ianya merupakan perkara yang mudah, dan cuma mengambil masa seminit dua, usah bertangguh. Lakukannya sekarang juga. 

Sebagai contoh , sampul surat yang terselerak di bagaian porch kereta anda. terus sahaj kutip dan simpan atau letakkan di tempat yang mudah di lihat untuk tindakan setersunya.

Rumah itu menjadi kemas dengan cepat apabila sesuatu tidak diletakkan, di mana mereka berada.

Anda tahu, mungkin diperlukan satu minit untuk meletakkan pakaian anda di dalam mesin basuh jadi lakukan segera! 

Dari menangguh dan kononnya tunggu hujung minggu nanti, yang kita belum pasti disasater apa yaang akan terjadi..hhahhaha.


10. ADAKAN RUTIN " 15 MINUTES TIDY UP"



Setiap mlalam sebelum rehat atau tidur , akak kabinet meluangkan masa untuk melakukan pembersihan cepat 15 minit. Dengan cara ini apabila akak kabinet bersedia untuk duduk dan berehat semua perkara yang kemas dan saya dapat berehat sepenuhnya.

Apabila akak kabinet mula melakukan ini, akak kabinet menetapkan alarm pada telefon . Amalan mudah ini telah banyak membantu untuk memastikan rumah bersih dan kemas.

Mengekalkan kebersihan dan kekemasan rumah tidak perlu mengambil semua masa yang lama. Sebaik sahaja anda membuat beberapa rutin dan amalan yang baik, ia berlaku pada auto pilot dengan sendirinya.

Jadi boleh ikut 10 kebiasaan ini akak kabinet untuk mempermudah pembersihan anda dan menjadikan rumah anda tetap bersih.

Jangan berasa seperti anda perlu melakukan semua 10 item dalam senarai ini sekarang. 

Mulailah perlahan-lahan dengan memilih satu atau dua dan tambah lagi kerana setiap orang menjadi tabiat biasa.

Semoga amalan-amalan mudah yang akak kabinet pernah dan lalui dapat memberi manfaat kepada pembaca yang memcuba untuk mengamalkannya. Semoga kita akan mempunyai lebih banyak masa diluangkan bersama-sama anak-anak dan pasangan.

No comments:

Post a Comment