Friday 5 April 2019

BEBASKAN DAPUR KITA DARI BAKTERIA DAN KUMAN.


     Dapur adalah bahagian penting dari setiap rumah. Bermula dari memproses bahan makanan, memasak, memakannya dengan keluarga serta membersihkan peralatan yang digunakan.

Ini juga menyebabkan mengapa dapur adalah salah satu ruang yang boleh menjadi paling kotor dan paling banyak bakteria dan kuman di rumah.

Berikut adalah cara untuk menjaga dapur bersih bakteria yang boleh anda lakukan.





1. GANTIKAN SPAN PENCUCI DENGAN KERAP
Span pencuci piring digunakan hampir setiap hari untuk mencuci peralatan dapur kotor. Ini menjadikan span tempat pembiakan bakteria berbahaya untuk kesihatan, seperti Salmonella dan E. coli. Span boleh dibersihkan dan disucikan secara teratur, tetapi lebih baik jika kita menggantikan span dengan kerap untuk memastikan span kita bebas daripada bakteria.


2. SEDIAKAN BEBERAPA PAPAN PEMOTONG
Untuk mengelakkan pencemaran bakteria daripada bahan makanan mentah, lebih baik untuk menyediakan papan memotong yang berbeza atau memotong papan untuk memotong daging segar, sayur-sayuran dan buah-buahan dan makanan laut. Sentiasa cuci papan ini selepas digunakan dan disinfektan secara berkala.


3. SENTIAS CUCI BERSIH TANGAN.
Walaupun kedengarannya mudah, mencuci tangan sebelum dan selepas memproses bahan makanan mentah di dapur dapat mengurangkan risiko penyebaran bakteria yang dapat menyebabkan penyakit serius.


4. BASUHKAN APRON DNA KAIN LAP
Sama seperti span, tisu tangan dan apron termasuk alat pembersihan rumah yang mesti dibasuh dengan kerap, terutamanya jika digunakan semasa memproses daging mentah dan sayuran.


5. CUCI DAN BERISHKAN SINKI DAN PETI SEJUK BERKALA
Tenggelam dan mesin basuh pinggan mangkuk adalah dua barang dapur yang mengandungi kebanyakan bakteria. Untuk mencegah pencemaran bakteria, peti sejuk dan tenggelam mesti dibersihkan dan disuci secara teratur.


6. PASTIKAN DAGING MASAK DENGAN BETUL-BETUL
Sentiasa masak daging hingga mencapai 75 ° C. Pastikan tiada bahagian daging yang masih merah jambu kerana daging mentah mengandungi banyak bakteria yang boleh menyebabkan cirit-birit dan muntah-muntah.


7. ASINGKAN PENGUNAAN PISAU
Sediakan pisau yang berbeza untuk memotong daging dan buah-buahan. Ini untuk mencegah pencemaran bakteria daripada bahan makanan mentah.

8. BASUH BUAH SEBELUM MAKAN
Sentiasa cuci buah-buahan dan sayur-sayuran sebelum makan atau pemprosesan selanjutnya. Anda boleh menggunakan Sunlight Hygienic Plus Anti Bakteria untuk mencuci buah-buahan dan sayur-sayuran. Selain membersihkan lapisan kimia atau kotoran pada permukaan buah, bakteria juga dapat diatasi dengan berkesan.

Sebagai tempat untuk kita menyediakan makanan untuk keluarga kita serta tempat berkumpul ahli keluarga pada masa tertentu, sangat penting bagi kita untuk menjaga kebersihan dapur dengan memperhatikan kaedah-kaedah di atas.

Semoga Bermanfaat.







No comments:

Post a Comment