Monday 4 November 2019

5 LANGKAH SUSUNATUR DALAM KABINET DAPUR.




Jumlah bahan mentah dan rempah ratus yang perlu digunakan oleh tukang masak di dalam kabinet dapur mereka adalah sangat menakjubkan. Jumlah bahan tersebut berbeza dan  membuat kabinet lebih sulit untuk diatur . Itulah sebabnya untuk bahan dan peralatan dapur perlu ada strateginya agar lebih mudah untuk diselengara pada masa hadapan. 

Peralatan memasak dan bahan mentah perlulah atur dengan baik bagi membantu kita beraksi semasa memasak, menjamin keselamatan isi rumah yang lain terutamanya kanak-kanak dan yang paling dititik beratkan adalah kesihatan seisi rumah ini kerana apabila semua perkara tadi bersepah , berterabur, kita nak pasti bahan mentah itu dah expired ke belum ke, nak pastikan bahan mana yang perlu dibeli atau tak perlu untuk tambah stoknya.

1. KETAHUI MENGAPA SUSUNATUR KABINET PENTING

a) Sebab #1 - Ia akan menjimatkan wang kerana kita tidak akan lagi membeli stok bahan yang masih banyak. Anda akan tahu apa yang masih ada, dan anda akan mempunyai anggaran berapa banyak item yang ada dalam ruang simpan kabinet anda.
b) Sebab #2 - Ia akan menjimatkan masa kerana anda akan tahu di mana segala-galanya. Anda tidak perlu lagi membazri msa tercari-cari di kabinet yang mana letaknya Pengisar Makanan.
c) Sebab #3 -Kabinet dapur yang dianjurkan akan membuat perancangan makanan dan membeli-belah runcit lebih mudah. Apabila anda tahu apa yang anda ada, di tangan, lebih mudah merancang makanan dan membeli bahan-bahan. Anda akan mempunyai idea yang baik tentang apa yang anda gunakan paling kerap dan item apa yang anda boleh keluar dari harta utama utama anda.
d) Sebab #4 - Ia akan menjadikan masakan lebih mudah. Bergerak alat yang betul, ke dalam ruang yang paling berkesan, bermakna kurang masa terbuang berjalan di sekitar dapur yang cuba mencari penutup periuk yang tepat.
e) Sebab #5 - Kabinet dapur yang dianjurkan adalah lebih mudah untuk ahli keluarga dan tetamu. Mereka boleh mencari apa yang mereka perlukan di dapur tanpa ekspedisi memburu.
f) Sebab #6 - Ia akan memudahkan pembersihan. Apabila semua orang dalam rumah digunakan untuk barangan yang berada di tempat yang sama, mereka akan lebih cenderung meletakkannya kembali ke ruang yang sepatutnya.

Bahan yang diperlukan adalah

I. Tong sampah
II. Kotak untuk menderma/menjual barangan yang tidak mahu
digunakan.
III. Botol-botol atau bekas-bekas simpanan 


2. PILIH DAN SISIH BARANGAN


a) Buka semua pintu kabinet dapur anda. Perhatikan semua barangan yang ada. Pilih barangan yang masih hendah digunakan, masih segar jika bahan mentah. asingkan mereka. Satu bahagian yang diperlukan dan satu bahagian lagi yang sudah tidak diinigini.
b) Sediakan kotak atau plastik sampah yang besar  untuk item yang boleh diberikan pada orang lain atau untuk dijual sebagai barangan terpakai.
c) Setelah dikenalpasti semua itu, bawa barang-barang itu keluar dari dapur dengan segera. untuk mengelakkan anda rasa menyesal dan ambil simpan semula.

3. SEMAK DAN SUSUN


Sebaik sahaja anda telah melalui proses menyisih barang-barang tadi, tiba masanya untuk menyusun semula kandungan kabinet dapur. yang mula-mula sekali yang perlu dipertimbangkan adalah kedudukan yang sepatutnya, yang akan memudahkan anda dan ahli keluarga ambil, capai dan simpan semula dan digunakan secara rutin. - peralatan dapur sebagai contoh, kuali , periuk, senduk sudip, besen-besen.

Asingkan kepada 2 bahagian utama :-

1. Bahan Makanan
2. Peralatan Memasak

Cari organizer kabinet yang berasingan mengikut jenis barang dan bahan mentah. (kotak, tin, dll.)

a) Tempatkan Di mana Anda Kerap Menggunakannya.
i. Sekiranya anda sentiasa berdiri di hadapan dapur sambil memasak, anda mahu semua yang anda gunakan berhampir dengan kadar boleh dicapai dengan mudah.
ii. Apabila menyediakan makanan sedekat mungkin ke dalam oven. Jangan letakkan bahan baking mahupun spatula anda di dalam kabinet di seberang dapur jauh dari capaian anda.

iii. Jika anda mahu anak-anak kecil anda untuk mendapatkan makanan ringan atau hidangan mereka sendiri, letakkan barang-barang yang mereka perlukan dalam kabinet yang boleh mereka jangkau dan berjauh dari tempat yang menyimpan pisau dan lain-lain.

b) Asingkan tempat baki Makanan, Alat Memasak dan bahan makanan
i. Di mana-mana dapur, ingat di mana anda meletakkan barang dan bahan-bahan tadi. Asingkan bahan yang boleh dimakan dari bahan pencuci mahupun detergent.

c) Kategorikan
Maksimumkan penyimpanan dengan menyusun item mengikut kategori. Walaupun dalam komparment kabinet di atas, anda boleh bahagikan item ke dalam kategori yang akan memudahkan anda menggunakan dapur anda. 

Sebagai contoh, katakan anda mengalihkan semua barangan yang boleh dimakan kepada dua kabinet kiri anda. Anda kemudiannya boleh memutuskan bahawa salah satu daripada ini adalah untuk tin, dan satu untuk jenis pembungkusan lain. 

Satu boleh digunakan untuk makanan yang sering digunakan dan satu untuk barangan yang anda jangkakan kurang digunakan. Satu boleh menjadi makanan utama sihat dan yang lain untuk makanan ringan seperti jajan.

Pengkhususannya terpulang kepada anda, tetapi matlamatnya adalah untuk memastikan anda dan isi rumah yang lain mengetahui di mana untuk mencarinya. 

Begitu juga, buat satu bahagian kabinet untuk asas, satu untuk mangkuk, satu untuk gelas , satu untuk pinggan dan lain-lain. 

Semakin anda mematuhi kategori ini, kurang anda (atau isi rumah anda) akan bertanya, "Di manakah cawan biru itu?"

d) Beri Keutamaan Item yang Digunakan Secara Kerap
i. Sekiranya anda minum kopi gunakan cawan setiap hari dan minum sejuk sekali sebulan, cawan kopi anda harus diletakkan di hadapan. Jika anda menyimpan makanan tertentu atau menghidangkan set pinggan dan piring buat tetamu dan kehadiran mereka sangat jarang, letakkannya di belakang.
e) Kemaskan
i. Mengubah suasana menjadi satu susunatur yang teratur akan menjadikan segala-galanya dalam kabinet anda mudah dilihat dan dicapai. Cubalah untuk mengekalkannya dengan melabelkan pada bahagian pintu atau pun pada kotak organizer anda.
f) Simpan Di Tempat Yang Lain.
i. Sekiranya kabinet anda kecil, kurang ruang simpanan, Mana-mana perkakasan dapur, seperti periuk besar, besen-besen besar, boleh di tempatkan di ruangan lain. sebagai contoh STOR. 
Memindahkan barangan yang tidak digunakan dengan kerap dari   kabinet anda akan membebaskan ruang kabinet untuk perkara lain.


4. SIMPAN DI DALAM KABINET


Caranya ialah dengan adakan organizer kabinet dapur yang anda perlukan. Kumpulkan dalam saiz yang sama dan kemudian atur dalam zon yang sama. 

Sebagai contoh, jika anda menggunakan papan pemotong tertentu yang lebih kerap daripada yang lain, walaupun ia tidak cantik, alihkan ke depan. Kabinet dapur anda perlu digunakan, bukan fotogenik.

a) Apa yang Hendak Disimpan DI KABINET ATAS.
i. Barang-barang ini paling baik disimpan di dalam kabinet atas. Jika boleh, cari mereka di dalam kabinet di atas kaunter di mana mereka akan digunakan paling kerap:

ii. Makanan: Menyimpan makanan di dalam kabinet dapur hanya disyorkan untuk dapur yang tidak mempunyai kabinet pantry. Jika anda mempunyai pantri, pertama, cuba untuk menyimpan sebanyak mungkin makanan di dalam pantri.

iii. Makanan kumpulan, termasuk rempah-rempah, botol, dan bekas penyimpanan makanan di dalam kabinet hanya di atas stesen kerja dapur anda (ruangan kaunter yang anda gunakan untuk memotong, menguli dan campuran). Dengan cara ini, mereka boleh diakses dengan mudah semasa menyediakan masakan
iv. .
v. Gelas dan pinggan mangkuk: Gelas dan gelas kumpulan dan kedai terus sama ada sama ada mesin basuh pinggan mangkuk anda atau rak pengeringan untuk pembersihan dan penyimpanan yang lebih cepat.

vi. Cookbooks: Sekiranya anda mempunyai ruang dinding tambahan, pertimbangkan untuk memasang rak kecil untuk buku masak.

vii. Bekas penyimpanan makanan: Simpan bekas penyimpanan plastik dan gelas anda di atas ruang kaunter yang anda gunakan semasa mengisi dengan sisa atau pembelian pukal.

b) Apa yang hendak disimpan di KABINET BAWAH


i. Kabinet bawah adalah tempat yang baik untuk barangan bukan makanan:

ii. Peralatan: Simpan peralatan dapur di dalam kabinet bawah tepat di bawah kawasan kerja utama anda untuk akses mudah semasa persediaan makanan. Sekiranya anda menggunakan perkakas setiap hari, pertimbangkan untuk mengalihkannya ke kaunter meja anda.

iii. Periuk, kuali dan helai baking: Simpan periuk dapur dan kuali anda di kabinet bawah, dengan kuali di sebelahnya untuk memaksimumkan ruang dan periuk bersarang bersama. Penutup juga harus disimpan secara menegak (anda boleh berehat secara menegak di dalam bekas besar Tupperware).

iv. Campuran mangkuk, papan pemotong, dan spinner salad: Simpan ini berdekatan dengan rak pengeringan atau pencuci pinggan yang mungkin untuk pembersihan dan penyimpanan mudah.

v. Bekalan Kering: Simpan bekalan pembersihan dapur anda di kabinet bawah, sebaiknya di bawah sink. Ruang di bawah sinki cenderung menjadi ruang yang janggal; ia membuat yang paling masuk akal untuk menyimpan botol dan semburan, yang mengambil sedikit ruang, di tempat yang ketat ini. 

vi. Sekiranya anda mempunyai kanak-kanak kecil atau haiwan peliharaan, pertimbangkan kunci kanak-kanak pada kabinet yang mempunyai bekalan pembersihan. Sekiranya kabinet bawah mempunyai lebih daripada satu rak, simpan bekalan pembersihan di rak bawah jika berlaku kebocoran atau tumpahan. 

vii. Jangan sekali-kali menyimpan bekalan pembersihan di atas atau di rak yang sama sebagai barangan makanan. Seseorang tidak dapat melihat tumpahan dan makan atau memasak makanan yang tercemar dengan produk.


5. KEKALKAN SUSUNATUR KABINET.


Rancang untuk cek kabinet anda dan lakukan baik pulih setiap sekali atau dua kali setahun, bergantung pada aktiviti memasak anda.

Untuk peringatan, displinkan diri untuk mengikut jadual susunatur bulan demi bulan, ianya akan mendorong anda untuk menyusun semula kabinet setelah digunakan dengan kerap dalam minggu atau bulan tersebut.

Mulakan dengan cepat Mulakan Sekarang.





No comments:

Post a Comment