Tuesday 5 November 2019

6 ALASAN MESTI SELENGGARA KABINET DAPUR

NAK KENA ADA SEBAB KE BARU NAK CEK ISI KANDUNG DALAM KABINET DAPUR KORANG..?



"... Sebelum-sebelum ni asyik sumbat je barang-barang dalam kabinet tak pernah nak cek pun, tahu-tahu dan bersarang dengan najis cicak dan lipas..."

"...eewwwww..."

Bukan hanya sekadar untuk mengelakkan binatang mahupun serangga perosak berkampung di dalam kabinet dapur kita, banyak kelebihannya apabila kita sring selanggara kabinet dapur sendiri.

Sebab #1 -

Ia akan menjimatkan wang kerana kita tidak akan lagi membeli stok bahan yang masih banyak. Anda akan tahu apa yang masih ada, dan anda akan mempunyai anggaran berapa banyak item yang ada dalam ruang simpan kabinet anda.

Sebab #2

Ia akan menjimatkan masa kerana anda akan tahu di mana segala-galanya. Anda tidak perlu lagi membazri msa tercari-cari di kabinet yang mana letaknya Pengisar Makanan.

Sebab #3

Kabinet dapur yang diselenggarakan dengan  membuat perancangan makanan dan membeli-belah runcit lebih mudah. Apabila anda tahu apa yang anda ada, di tangan, lebih mudah merancang makanan dan membeli bahan-bahan. Anda akan mempunyai idea yang baik tentang apa yang anda gunakan paling kerap dan item apa yang anda boleh keluar dari harta utama utama anda.

Sebab #4

Ia akan menjadikan masakan lebih mudah. Bergerak dengan alat yang betul, ke dalam ruang yang paling berkesan, bermakna kurang masa terbuang berjalan di sekitar dapur yang cuba mencari penutup periuk yang tepat.

Sebab #5

Kabinet dapur yang diselenggara dengan baik adalah lebih mudah untuk ahli keluarga dan tetamu. Mereka boleh mencari apa yang mereka perlukan di dapur tanpa ekspedisi selongkar

Sebab #6

Ia akan memudahkan pembersihan. Apabila semua orang dalam rumah digunakan untuk barangan yang berada di tempat yang sama, mereka akan lebih cenderung meletakkannya kembali ke ruang yang sepatutnya.

Banyak penjimatan yang dapat dilakukan apabila kita sering menyelenggara kabinet dapur. Semoga dengan semua penjimatan ini akan memotivasikan kita untuk memastikan kita sentiasa disiplin mengikut jadual selenggaraan kabinet.

Semoga bermanfaat - Siti Zanariah

No comments:

Post a Comment