Tuesday 5 November 2019

9 TEMPAT PALING KOTOR DI DAPUR

     

Dapur sememangnya pusat sesebuah rumah, yang sering menjadi tempat paling kotor tanpa kita kita sedari.  Terdapat hidangan seperti hangus yang jelas pada hob, lantai melekit atau ketuhar yang berkerak. Tetapi ada tempat lain lagi yang anda terlupa untuk membersihkannya. 

Fikirkan tentang apa yang ada di kaunter dapur dan rak-rak, makanan yang tidak dibuang dan dibasuh, tidak kotor dan makanan mentah, bakul beli belah dan dompet yang telah diletakkan di mana-mana dalam kawasan dapur. Dan berapa kali kita menyentuh pemegang peti sejuk dan tombol kabinet. 

Mari kita lihat tempat yang paling kotor di dapur dan bagaimana boleh dibersihkannya.

1. Tombol, Pemegang dan Touch Pad 


Setiap perkakas didapur anda mempunyai beberapa jenis panel kawalan atau pemegang yang disentuh setiap kali digunakan. Semua tombol, butang atau touchpads digunakan selepas makanan mentah disediakan atau sebelum tangan dibasuh, meninggalkan tanah dan bakteria seperti Salmonella, Listeria, E.coli dan acuan. 

Semua organisma ini boleh menyebabkan gangguan pencernaan dan bahkan membuat anda dan keluarga anda sakit.

Kabinet dapur tarik, pemegang perkakas, dan panel kawalan perlu dibersihkan selepas penyediaan makanan atau setiap hari, dengan menggunakan pembersih nyah kuman dengan  kain bersih atau tuala kertas.

2. Sinki
Walaupun terdapat banyak air yang mengalir melalui sinki dapur, terdapat kemungkinan mikrob yang mengintai di permukaan, terutama dicelah-celah dimana sinki bergabung dengan kaunter, di sekitar lubang saliran dan pembuangan sampah.


Sinki dapur perlu dibasmi kuman selepas setiap penyediaan makanan, mencuci piring atau sekurang-kurangnya sekali sehari, dan jangan lupa pemegang dan tap air dan kawasan kaunter berhampiran sink. Mereka menangkap semua percikan air apabila membilas makanan yang tercemar.

Gunakan pembersih sinki yang mengandungi agen nyah kuman dan bakteria.

3. Span Cuci Dan Kain Lap


Dalam usaha untuk mengurangkan penggunaan kertas lap kerana kesannya terhadap alam sekitar, banyak rumah menggunakan span selulosa, berus penyental, dan tuala kecil untuk mengelap. Malangnya, menurut satu kajian oleh NSF, sekurang-kurangnya 75 peratus daripada barangan ini menyimpan bakteria koliform (Salmonella atau E.coli).

Sekiranya kita menggunakan produk ini, harus dibasuh dalam air panas selepas setiap penyediaan makanan atau sesi pembersihan sinki.

4. Peti Sejuk


Kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran akan tetap segar jika tidak dibasuh sebelum disimpan. Jadi, ke dalam laci sayuran mereka pergi, masih ditutup dengan bakteria dan racun perosak. Sudah tentu, anda mencuci sebelum menghidangkannya kepada keluarga anda, tetapi bayangkan bakteria dan kuman ditinggalkan di dalam laci peti sejuk.

Perkara yang sama berlaku dengan daging mentah yang disimpan dalam peti sejuk. Kebocoran pembungkusan dan cecair terkumpul di laci dan di sepanjang tepi rak. Malah produk yang dibungkus seperti susu atau tiub mentega telah dipegang dan disimpan beberapa kali sebelum memasukkan peti sejuk.

Untuk menghilangkan bakteria koliform keluarkan laci peti sejuk atau rak-jika boleh- basuh permukaan dengan detegent ringan dan air hangat. Kering dengan kain bersih atau tuala kertas.

Antara kebersihan yang menyeluruh, lapkan apa-apa tumpahan dan lapkan juga permukaan dalaman dengan cepat. Dan apabila melakukan pembersihan bulanan di dalam peti sejuk, ambil beberapa minit untuk membersihkan bahagian atas perkakas dan di belakang dan di bawah juga. 

5. Papan Pemotong


Papan pemotong, terutamanya papan kayu, boleh menyimpan bakteria pada sudut kecil dan celah-celah  walau hanya sekali pengunaan. Adalah penting untuk mempunyai sekurang-kurangnya dua papan pemotong berasingan: satu untuk buah-buahan dan sayur-sayuran dan satu untuk daging. Ini akan mengurangkan pencemaran semasa penyediaan makanan.

Basuh setiap papan selepas setiap penggunaan dengan air panas, sabun dan bilas dengan air panas. Kemudian kering sepenuhnya dengan tuala bersih atau tisu dapur. Jangan tinggalkan papan untuk terus lembap hingga kering kerana bakteria menyukai persekitaran yang hangat dan lembap. Anda juga boleh memilih papan memotong yang boleh diletakkan di dishwasher untuk pembersihan menyeluruh.

6. Coffee Maker, Air Fryer, Blender & Peralatan Kecil.


Air bersih bersih yang tersisa dalam tempat yang hangat, lembab seperti pembuat kopi, blender, air fryer boleh mencipta persekitaran yang sempurna untuk bakteria, yis, dan kulat untuk membiak. Sesetengah peralatan kecil mesti dibersihkan selepas setiap kali penggunaan. Sekurang-kurangnya seminggu, buka dan bersihkan peralatan kecil dengan teliti. Sesetengah komponen selamat untuk ditempatkan di mesin dishwasher dan lain-lain harus dibasuh dalam air panas, sabun dan kemudian dibilas di dalam air panas dan kering sepenuhnya.

Rutin pembersih yang sama harus digunakan pada peralatan seperti pembuka dan mengukur sudu dan teko.

7. Bekas Makanan Atau Beg GUNA SEMULA


Setiap kali anda menggunakan bekas yang boleh diguna semula terdapat potensi pencemaran daripada bakteria, kecuali jika ia telah dibersihkan dengan betul.

Bekas makanan mestilah dibersihkan sepenuhnya dan dimasukkan ke dalam dishwasher  atau dicuci di dalam air panas, sabun, dibilas dalam air panas dan dikeringkan sepenuhnya. Kotak-kotak makan lunch box  dan beg membeli-belah yang boleh diguna semula kebanyakkan boleh dicuci, lempar sahaja ke dalam mesin basuh pakaian untuk pembersihan menyeluruh.

Petua tambahan untuk beg membeli-belah adalah untuk memastikan mereka diasingkan, satu untuk buah-buahan dan sayuran mentah, satu untuk daging mentah dan satu untuk barang-barang yang dibungkus.

8. Kaunter Top / Table Top


Apa yang ada diatas kaunter taop kabinet anda? Apabila anda memindahkan shopping beg..? adakah anda akan menyediakan makanan di tempat yang sama?

Capai kain lap yang bersih, semburkan pencuci nyah kuman dan bakteria dengan segera. 

Sekurang-kurangnya seminggu, ambil masa untuk bersihkan disudut bucu kabinet dapur, di bawah peralatan kecil dan sepanjang tepi antara dapur atau peti sejuk dan meja. Anda tidak kan dapat membayangkan apa yang tersembunyi di dalam ruang yang lembap dan gelap.

9. Botol/Bekas Garam/lada Dan Perasa


Satu tempat kotor yang terakhir yang selalu kita terlepas pandang, botol garam, lada, kicap dan perasa yang lain. Kita gunakan dan pegang botol tersebut semasa memasak kan..? Adakah anda mencuci tangan sebelum menyentuh mereka, atau hanya capai dan letakkan kembali..?

Bersihkan dengan mengelap selepas setiap penyediaan makanan.

Kebersihan Di dapur haruslah dipandang serius. Ianya bukan sahaja demi menjadikan kesihatan ahli keluarga malah ianya adalah untuk menghindarkan dari  menjadi taman permainan serangga dan binatang perosak seperti tikus, lipas dan lain-lain lagi,

Semoga bermanfaat -
Siti Zanariah

No comments:

Post a Comment