Monday 2 March 2020

5 PERANAN PENTING DAPUR


Dapur, Ianya Ruang Dimana Para Wanita Dan Ibu Menyediakan Dan Menyajikan Kasih Sayang. Ianya sering disebut sebagai ‘syurga kecil didunia’ bagi sesebuah keluaga di dalam rumah mereka. Dapur bukan sahaja ‘milik’ para wanita, tetapi hari ini, ianya didominasi oleh para Ibu.
Dapur bukan sekadar hanya ruang untuk menyedia, menyimpan dan memasak makanan. Fungsi dapur kini mejadi sangat luas dalam menentukan pertumbuhan ahli keluarga. Bagi sesetengah orang, memasak adalah rutin harian
Bagi sesetengah lainnya, memasak ni satu bentuk ekspresi diri. Ada orang ke dapur untuk memasak kerana rindukan seseorang. Dia akan masak masakan yang kerap dimasak atau digemari oleh orang yang dirindui itu.
Selain menyediakan makanan, dapur mempunyai peranan lebih penting dari itu, antaranya adalah:-

1. Dapur adalah spot utama rumah



Orang ramai berkata dapur adalah pusat rumah, terutama bagi mereka yang berminat untuk memasak kerana di dapur penciptaan makanan yang lazat dan dimasak dengan kasih sayang untuk disampaikan kepada orang yang dicintai

2. Dapur memberi kesan kepada cara hidup



Setiap hari kehidupan bermula di dapur untuk mengisi perut kosong sebelum pergi bekerja atau belajar.

Ia adalah tempat pertemuan pertama keluarga di pagi hari jika keluarga mengamalkan makan sarapan dengan ahli keluarga.

3. Dapur adalah ruang keluarga bersama



Dapur yang baik adalah ruang yang juga berfungsi sebagai tempat berkumpul untuk ahli keluarga. 

Kerana itu kebanyakan pereka mempersembahkan idea menempatkan meja atau kaunter atau menghubungkan dapur dengan konsep terbuka  menjadi tarikan bagi keluarga dan bertemu dengan rakan-rakan untuk menghabiskan waktu di sana.

Di samping itu, ia memudahkan aktiviti keluarga untuk berlari ke sana. Sebagai contoh aktiviti BBQ dan ulang tahun.

4. Dapur tidak lagi menjadi tempat di mana seorang ibu memasak sendirian




Dapur yang berfungsi sebagai ruang makan, bilik keluarga dan ruang tamu telah menarik ahli keluarga untuk berkumpul di sana supaya dapur menjadi ruang alternatif untuk perhimpunan sosial di kalangan ahli keluarga.

Dapur mungkin menjadi daya ikatan cinta dan tanggung jawab jika penghuni rumah memaksimalkan penggunaan dapur.

5. Dapur dan kanak-kanak tidak dipisahkan




Kebiasaannya ialah ketika ibu memasak di dapur, anak-anak ditempatkan di ruang tamu atau tidak dibenarkan memasuki dapur karena mereka khawatir mereka mengganggu memasak. Malah, ada yang mengatakan dapur adalah tempat yang berbahaya untuk kanak-kanak. Kerana kanak-kanak dipinggirkan dari dapur sejak zaman kanak-kanak, mereka tidak membuat mereka lebih ringan untuk membantu ibu-ibu di dapur ketika mereka membesar.

Jadi, dengan meningkatkan keselamatan dan fungsi, dapur boleh menjadi tempat yang baik untuk ibu dan anak-anak. Dia juga boleh mewujudkan masa ikatan antara mereka

Besarkan peranan dapur..? jadi mengapa kita biarkan dapur itu biasa-biasa sahaja.

Selamat Membaca
#SitiZanariahZainudin

#BukanSekadarDapur
#BukanSekadarKabinet
#ZiarahDanSukat
#RekaDanBIna
#ReviewDanPilih


No comments:

Post a Comment