Thursday 17 November 2016

5 TIPS SEBELUM MASUK RUMAH BARU

5 TIPS SEBELUM MASUK RUMAH BARU

Tahniah Uollss  !!!
Dah Dapat Kunci Rumah Baru.

Syukur Alhamdulillah

Akak Kabinet Ucapkan TAHNIAH.

Ops...opsss ... Haaa.... Jangan Ghairah Sangat Nak Terus Pindah Masuk Rumah Baru.

Ada beberapa Perkara Yang kena di dahulukan. Kat Sini Akak Kabinet Nak Share Tips Sebagai Panduan Sebelum Masuk Rumah Baru.


1.   PERIKSA
Sebaik sahaja uolss dapat kunci rumah, uols hendaklah menjalankan pemeriksaan terhadap rumah baru uols tu. Sebelum nak g cek tu, sila sediakan KERTAS, MARKER PEN, MASKING TAPE, dan PEN.

Apa yang perlu uolss buat, adalah cari sebarang defect kat rumah baru uolss tu, seperti DINDING RETAK, JUBIN PECAH, SELAK PINTU TERCABUT dan lain-lain kerosakkan. Uolss TULIS kat MASKING TAPE dan TANDA dengan NOMBOR. Kat Kertas A4 tu uolss salin catatan defect tersebut dan serahkan kepada Pemaju Perumahan supaya dapat pihak diaorang membuat kerja-kerja baikpulih.

2.  SAMAK
Selesai sahaja kerja-kerja baik pulih yang telah dijalankan oleh pihak Pemaju Perumahan. Uols haruslah samak rumah uols. Samak dengan air tanah. Namun begitu sekarang susah le sikit nak cari debu tanah. Dont Worry. Ada Seorang hamba Allah ni telah mengeluarkan produk bagi membantu kita semua dalam kerja-kerja samak.

Uols just pergi cari SABUN TAHARAH , 1 biji Sabun TAHARAH dengan 1 Baldi Air untuk setiap satu ruang. Jirus Dan Ratakan air tersebut. Jika satu-satu ruang tersebut agak luas, uolss tambahan air dan bilangan sabun tersebut.


3.  MENGECAT
Jika rumah baru uolss bertingkat seperti 2 tingkat atau lebih. Proses Samak tadi akan merosakan sedikit warna cat rumah uolss. Air dari tingkat atas tu akan meleleh turun kebawah. Jika Perlu uolss mengecat la semula dinding rumah uolss. Ataupun sememangnya uols memang tak berkenan dengan warna cat yang diberikan oleh pihak Pemaju Perumahan, uolss boleh lah menjalankan kerja-kerja mengecat  rumah      ataupun memasang wallpaper.



4.  KABINET
Kerja-kerja pemasang kabinet dapur atau lain-lain perabut lekapan boleh dijalankan selepas proses mengecat.






5.  PEMBERSIHAN
Setelah semua diatas dilakukan, uolss boleh lakukan pembersihan normal, such as mengemop, sapu dan lap-lap sebagai langkah terakhir. Pastu boleh la masukkan perabut-perabut lain dan keperluan korang.

TADAAAA.. yeayyy.. dah boleh pindah masuk rumah baru.





No comments:

Post a Comment