Saturday 16 June 2018

NAK BERSIHKAN DAPUR DENGAN CEPAT ?



Dapur adalah salah satu ruang penting di setiap rumah yang perlu dijagakan kebersihannya dengan baik sekali. Dapur adalah ruangan dimana makanan dan minuman di sediakan dan ianya amatlah penting untuk dijaga akan kebersihan dan keselamatannya. Selain daripada mencuci setiap peralatan sebaik sahaja ianya digunakan, kita perlukan membersihkan ruangan dapur dan mengemas semula peralatan dan barangan dapur tersebut setiap hari selepas sahaja selesai menggunakannya.

Dapur bersih mempunyai manfaat kesihatan untuk anda dan keluarga anda. Tetapi dengan banyak kerja rumah yang perlu dilakukan dalam satu hari, anda mungkin terlalu letih untuk membersihkan dapur. Nah, untuk dapur sentiasa bersih, berikut adalah tips bagaimana untuk membersihkan dapur dengan cepat yang boleh menjadi rujukan anda.

1. Basuh Alat Memasak - Setelah masak, segera basuh semua peralatan memasak yang digunakan. Jangan tunda untuk mencuci alat memasak yang kotor kerana kotoran akan lebih sukar untuk dibuang jika dibasuh lewat. Basuh dengan pencuci yang bagus dan selamat dengan pelbagai kotoran seperti keluarkan minyak dan keluarkan bau busuk. Setelah mencuci, keringkan alat memasak dan terus simpan di tempatnya.

2. Bersihkan Kawasan Dapur
Jangan lupa membersihkan kawasan dapur dari kotoran dan sisa tumpahan makanan, percikan minyak dan kerak terbakar yang mungkin di lantai, dinding dan juga kompor. Pertama sekali, perhatikan bahagian dapur kompor gas jika terdapat sebarang sisa makanan yang jatuh ke dalamnya dan menjadi hangus. Angkat pemegang dapur gas dan bersihkannya dari kerak atau hangus. Sekiranya bersih, letakkan semula dapur dan bersihkan permukaan dapur. Perhatikan juga keadaan dinding berhampiran dapur. Jika ia kotor, bersihkan segera dengan cecair pembersih serba boleh.

3. Buang Sampah -Jangan lupa untuk sentiasa mengosongkan tong sampah yang ada di dapur setiap hari. Keluarkan sampah di luar untuk mengelakkan penyebaran kuman dan bakteria di dapur yang datang dari sampah. Di samping itu, pelupusan sisa biasa juga menghalang tetamu dapur anda yang tidak diingini seperti semut dan lipas yang boleh menjadi dapur kotor dan tidak bersih.


Dengan pembersihan yang rajin, dapur minimalis bersih dapat direalisasikan. Dapur yang sihat pasti akan memberi kesan kepada tahap kesihatan anda sebagai sebuah keluarga. 


Walaupun kadang-kadang memenatkan, jangan biarkan dapur anda kotor tanpa pembersihan, ya!

Semoga Bermanfaat.

No comments:

Post a Comment