Wednesday 4 July 2018

CARA PILIH BAHAN KABINET DAPUR ANDA? Siri LAMINATED MELAMINE



Jika kita mempunyai pilihan, adakah kita mahukan kabinet dapur lebih kurang je ? Sudah tentu, semua orang mahu kabinet yang mempunyai banyak ruang simpanan di dapur mereka!

Dapur adalah tempat kita mencurahkan kasih sayang kita dengan menyediakan makanan yang lazat dan berkhasiat. Itulah sebabnya pemilik rumah sangat berkehendakkan untuk mempunyai ruang simpan yang praktikal dan maksima. Kami mungkin mempunyai pilihan yang berbeza untuk reka bentuk kabinet dapur, tetapi semua orang sangat menginginkan kabinet dapur yang diatur dengan baik dari susun atur dan ruang simpan, tahan lama, lasak terhadap haba dan kelembapan.

Peruntukkan kabinet dapur mengambil sebahagian besar daripada kos keseluruhan pengubahsuaian kediaman. Mana-mana pengubahsuaian rumah perlu dirancang secara terperinci. Tetapi apabila ia melibatkan dapur, sebahagian besar perhatian dan kos tertumpu kepada kabinet dapur.

Itu kerana kabinet dapur adalah perias atau ruang seri utama ruang. Dan, kabinet mungkin memerlukan hingga 30% dari keseluruhan anggaran pengubahsuaian.Kabinet dapur mempunyai beberapa bahagian utama dalam mana-mana rekabentuk :-

1. Kabinet Dasar - terdiri daripada permukaan meja kerja, sinki dan juga kompor. 2. Kabinet Gantung-Kabinet yang tergantung di dinding pada paras minima 5kaki tinggi dari lantai. 3. Kabinet Tinggi - Kabinet yang bermula dari lantai dan lanjut terus hingga ke paras siling. 4. Bingkai atau jenang (frame) pintu 5. Pintu Kabinet 6. Lelaci Atau Rak Tarik Keluar 7. Kelengkapan Dan Lekapan seperti pemegang pintu, tombol, dan engsel penutup belakang, tenggelam, paip 8. Peralatan seperti hud dapur dan hob, oven, ketuhar gelombang, danlampu bawah kabinet.
 
Kali ini kami ingin berkongsikan serba sedikit panduan untuk memilih bahan untuk kabinet dapur anda. 

Ketiga-tiga bahagian bahagian utama ini , mesti mempunyai bahagian dalam kabinet yang di sebut sebagai carcass yang menyokong kuat bingkai utama kabinet. Carcass dalaman ini menjadi penyokong utama untuk bahagian-bahagian penting seperti para/tetingkat dan juga laci-laci binaan dalam. Bahagian dalam carcass mestilah menggunakan bahagian yang kukuh, tahan kelembapan dan panas. 

Carcass luar menyediakan rupa keseluruhan dan reka bentuk kabinet. Ini terdiri daripada sisi kabinet, serta bahagian kabinet (sebelum mereka ditutup dengan pintu kabinet dapur). carcass luar mesti mempunyai kemasan yang boleh menghalang calar , kelembapan, dan mudah dibersihkan. 

Di Malaysia, terdapat beberapa bahan biasa yang digunakan dalam membuat struktur asas kabinet (carcass dalam) 

1. Laminated Melamine 2. Papan Blok dengan Laminasi 3. Papan Lapis Berlamina 4. Papan lapis Berveneer 

Untuk carcass luar dan pintu ada banyak sangat jenis kemasan yang boleh digunakan dalam membina kabinet. 



1. LAMINATED MELAMINE ADALAH STRUKTUR PALING BAIK DAN MAMPU MILIK Laminated Melamine adalah bahan untuk bina kabinet yang paling mampu milik dan bernilai untuk wang anda. Ianya merupakan bahan kabinet yang agak murah dengan kualiti yang baik. Ianya juga digunakan dalam jenama-jenama besar pembuatan perabut tempahan. 

Laminated Melamine biasanya digunakan untuk membina frame kabinet dasar dapur, dan pintu kabinet dapur. Ianya datang dalam pelbagai warna dan tekstur, tetapi yang paling biasa datang dalam warna putih. Ini adalah sebab mengapa bahagian dalam dapur kabinet biasanya putih. 

Laminated Melamine terdiri daripada partikel kayu dari pohon getah, lebihan pokok yang mana bahagian utamanya telah dijadikan papan. Mana-mana bahagian yang tertinggal kecik-kecil itu di kisar menjadi partikel kasar di bancuh bersama resin sintetik dan ubat tahan kelembapan. Kemudian ianya dia mampatkan dengan haba di dalam oven pembakar kayu dan tekanan membentuk panel papan sebesar 6 x 8 persegi.

Seterusnya papan panel tadi di laminasi dengan lapisan kulit kayu campuran yang telah dicetak dengan warna dan beberapa tekstur. Ianya turut mengalami proses yang sama dimampat dan di bakar dengan haba dan menjadikannye setebal 6/8 inci tebal. 

Untuk menjadikannya kabinet, setiap papan kemudian dipotong mengikut saiz yang berbeza mengikut reka bentuk kabinet dapur anda. Apabila papan dipotong, sisi papan akan mempunyai papan yang terdedah, akan di kemaskan dengan menutupnya dengan jalur plastik ABS atau pun jaluran alumnium yang mempunya tekanan laminate yang tinggi dan tahan lelasan. 

KELEBIHAN PAPAN LAMINATED MELAMINE Melamine mencipta permukaan yang kuat dan keras, yang tahan terhadap calar, lelasan, dan kejutan. Ia juga tahan terhadap kulat, serangga seperti lipas, dan bahan kimia isi rumah. Ia mudah dibersihkan dan diselenggarakan tetapi selalu diingat untuk menghapuskan tumpahan cecair dengan pantas yang kering supaya dapat memanjangkan hayatnya. Terdapat lebih dari 50 warna dan reka bentuk pilihan untuk melengkapkan papan laminated melamine di pasaran. 

KELEMAHAN Laminated Melamine tidak sesuai untuk kawasan yang mempunyai kelembapan yang tinggi, seperti di Cameron Highland , kawasan kerap banjir dan tempat-tempat yang sesuhu denganya kerana ia cenderung mengembang jika ia bersentuhan dengan air untuk masa yang lama.

Ada banyak lagi bahan untuk bina kabinet dapur. Kita bersambung di artikel yang seterusnya untuk bahan jenis yang lain pula.


Semoga Bermanfaat.







No comments:

Post a Comment