Tuesday 3 July 2018

CARA MENCIPTAKAN DAPUR SIHAT KELUARGA SEJAHTRA


Terdapat banyak cara untuk mengekalkan kesihatan keluarga. Salah seorang daripada kita memasak makanan yang sihat yang penuh nutrisi untuk keluarga. 

Untuk mendapatkan masakan yang sihat, dapur kita  juga harus bersih dan bebas dari segala macam kuman, bakteria dan detergent berbahaya yang berpotensi menyebabkan gangguan kesihatan bagi sekeluarga.

Berikut adalah cara untuk membuat dapur yang sihat yang tidak hanya akan membantu aktiviti kita di dapur tetapi juga dapat membantu untuk memasak makanan yang sihat untuk keluarga.

1.  Kurangkan Penggunaan Bahan Plastik.


Plastik biasanya dihasilkan dengan bahan kimia yang kuat. Ini membolehkan barangan plastik, termasuk beg membeli-belah plastik dan peralatan makanan plastik akan melepasan gas bahan-bahan kimia berbahaya ke udara atau makanan mahupun minuman yang disimpan di dalamnya. 

Oleh itu, sebanyak mungkin menggunakan bahan yang lebih selamat untuk penyimpanan bahan makanan, seperti kaca, seramik atau keluli tahan karat. Sekiranya kita perlu membeli plastik, pastikan ia selamat digunakan dan boleh dikitar semula. 

Asasnya mengapa beg plastik berbayar yang digunakan hari ini, adalah idea yang baik untuk membawa beg membeli-belah kita sendiri dari rumah untuk menjimatkan penggunaan plastik di dapur.

2.  Keluarkan Racun Perosak


Jika ada racun perosak untuk mengusir tikus atau serangga yang sering masuk ke dapur, segera buang racun perosak tersebut kerana meski mampu mengusir haiwan yang tak diingini dari dapur, namun racun perosak sangat berbahaya bagi kesihatan, seperti boleh menyebabkan asma, kanser, gangguan perkembangan otak, menyebabkan hiperaktif dan terdapat banyak penyakit lain. 

Daripada menggunakan racun perosak, kita boleh mengamalkan cara pembersihan yang baik dan menyimpan makanan dengan betul untuk mencegah haiwan dan serangga memasuki dapur anda.

3.  Gunakan Pembersih Organik


Ada banyak bahan alami yang boleh kita gunakan untuk bersih-bersih dapur, seperti cuka, lemon, limau nipis, garam, baking soda dan sebagainya. 

Sekiranya kita membeli produk pembersih, pilih sebanyak yang boleh dibuat daripada bahan-bahan semulajadi yang mengandungi elektroda bakteria yang kuat dan mesra alam.

4.  Kurangkan Sesetengah Bahan Makanan


Untuk membuat dapur kita sihat, adalah baik untuk mengelakkan menyimpan atau membeli barangan runcit berikut dengan jumlah yang berlebihan. Seperti gula, pemanis tiruan dan minyak masak yang mengandungi lemak tepu.

5.  Bahan Makanan Segar


Sentiasa gunakan makanan segar, dari daging hingga sayur-sayuran. Basuh sebelum memasak dan pastikan perkakas dapur kita juga dibersihkan supaya proses memasak dan makan dengan keluarga jauh lebih sihat.

Sekiranya dapur kita sihat, bersih dan tanpa kuman, pastinya makanan yang kita masak juga akan bersih dan bebas daripada kuman dan bakteria supaya kesihatan keluarga dijamin. 


Semoga bermanfaat !

No comments:

Post a Comment