Thursday 31 January 2019

8 MANFAAT MEMASAK BERSAMA ANAK-ANAK





KAJIAN psikologi mendapati ibu bapa yang bekerja mempunyai masa yang terlalu singkat untuk bersama anak-anak mereka.


Kajian tersebut mendapati seorang bapa hanya sempat memperuntukkan masa selama tiga minit sehari bagi berbual dengan anak-anak mereka manakala ibu pula banyak menghabiskan masa bersama anak di tandas berbanding masa untuk bermanja dengan anak-anak yang masih kecil. (SUMBER: Utusan Malaysia)


Jom Kita Sama-Sama Manfaatkan Dapur Yang Telah Diperindahkan Memasak Bersama Anak-Anak Untuk meluangkan masa yang terhad itu lebih berkualiti. 


Bersama ini terdapat 8 Manfaat yang boleh kit dapat apabila kita meluangkan masa memasak bersama anak-anak. 


1. Mengeratkan hubungan keluarga. Aktiviti memasak diklasifikasikan sebagai penuh komunikasi, yang boleh meningkatkan kemesraan antara ibu dan anak. Apabila mengajar untuk memotong bahan-bahan makanan, misalnya, ibu akan menunjukan dengan memeluk kanak-kanak dari belakang untuk menunjukkan contoh. 


2. Meningkatkan pengetahuan kanak-kanak. Semasa menyediakan bahan-bahan dan memotongnya, ibu boleh mengajar tentang kandungan nutrisi makanan. Sebagai contoh, apakah kegunaan protein dan besi yang terdapat dalam daging lembu untuk kesihatan kanak-kanak. 


3. Merangsang tahap kepekaan dan daya ingatan. Apabila memulakan memasak, kanak-kanak belajar mengikuti resipi yang diberikan oleh ibu. Apabila aktiviti ini dijalankan secara rutin, kanak-kanak akan mula memasak tanpa panduan resepi kerana ia telah menghafal apa yang perlu dilakukan. 


4. Meningkatkan kepekaan lidah anak-anak terhadap rasa makanan. Kanak-kanak belajar untuk membantah, sama ada dia boleh mencium makanan segar, atau sama ada hidangan itu baik atau tidak. Tetapi rasa sensitiviti tidak hanya berlaku ketika anak merasakan makanan. Kepekaannya terhadap tekstur bahan makanan juga akan memberi kesan apabila dia melakukan kerja pra-penyerahannya. Kanak-kanak akan belajar lebih terperinci dan teliti. 


5. Melatih kanak-kanak untuk membuat keputusan. Anda boleh menjemput kanak-kanak untuk berbincang untuk menentukan makanan yang hendak dimasak. Kebiasaan ini akan menjadikan anak-anak terbiasa apabila diminta membuat keputusan. Kanak-kanak menjadi yakin untuk membuat keputusan lain dalam hidupnya. 


6. Meningkatkan tanggungjawab. Kerana anda perlu pergi bekerja pada waktu pagi, anda boleh menjemput anak-anak anda untuk menyediakan bekalan sekolah sendiri. Dia boleh memilih menu makanan dan menyimpannya di dalam kotak makanannya sendiri, dan membelanjakannya. 


7. Mengenalpasti diet yang sihat. Apabila anak-anak terbiasa dengan makanan rumah yang sihat, dia tidak akan teragak-agak untuk makan sayur-sayuran atau buah-buahan, jenis makanan yang dicegah oleh anak-anak. Dia juga akan berani menolak makanan ringan di luar yang kurang berkhasiat. 


8. Membentangkan kasih sayang untuk kanak-kanak. Apabila anda memasak makanan dengan penuh kasih sayang untuk keluarga anda, anak anda akan berasa sayang dari anda. Konsistensi aktiviti memasak membuat anak-anak mempunyai senarai hidangan kegemaran mereka. 



Jangan terkejut jika anak kecil anda menunjukkan kepada kawannya, "Ibu saya boleh masak sup merah, anda tahu! 



No comments:

Post a Comment