Friday 1 February 2019

5 KESILAPAN DALAM MENYUSUN ATUR RUANG DAPUR





 Dapur adalah salah satu ruangan penting di sebuah rumah. Tiada salahnya jika kita meluangkan sedikit masa dan tenaga untuk mengatur dapur dengan cara yang akan menjadikannya ruangan yang cukup selesa.

Ini adalah kerana dapur bukan hanya sekadar ruangan untuk menyediakan makanan, malah ianya adalah ruangan untuk seisi keluarga dapat berkumpul dan meramah mesra.

Sekiranya anda tidak mempunyai peruntukkan untuk menggunakan khidmat pereka dalaman, tidak mengapa! 



Anda juga boleh mengatur dapur sendiri mengikut citarasa dan gaya anda. Tidak kira jika anda mempunyai dapur sempit, mengatur dapur sempit, minimalis tidak mustahil. Walau bagaimanapun, ada perkara yang harus anda elakkan supaya dapur lebih berfungsi dan selesa.

Di bawah adalah  5 kesilapan yang sering berlaku dalam menyusun atur ruangan dapur.


1. MENGABAIKAN HUKUM SEGITIGA DAPUR


Segitiga dapur merujuk kepada kawasan masakan yang menghubungkan 3 fungsi sekaligus, iaitu kawasan memasak, campuran bahan-bahan dan mencuci bahan-bahan. Tiga fungsi ini diwakili oleh dapur, peti sejuk dan sink. Ketiga perkakas dapur ini perlu disusun berdekatan satu sama lain sehingga aliran masak jauh lebih cepat dan lebih efektif. Elakkan daripada meletakkan ketiga alat dapur ini supaya dapur kecil anda lebih berfungsi dan selesa

2. TIADA PENGUDARAAN


Walaupun dapur kecil, jangan lupa ada pengudaraan di dapur. Anda memerlukan peredaran udara yang baik di dapur supaya semua bau masakan dan asap ketika memasak dapat keluar dan berubah dengan udara segar. 

Tanpa pengudaraan, dapur kecil anda akan merasa kaku, terperuk, kepam, lemas dan panas sehingga dapat membuatnya kurang nyaman ketika memasaknya. Di samping itu, peredaran udara yang tidak baik di dapur juga boleh menyebabkan masalah lain, iaitu penyebaran kuman dan bakteria yang boleh membuat dapur tidak sihat

3. SISTEM PENCAHAYAAN YANG KURANG BAIK


Ramai memasang sistem pencahayaan yang tidak sesuai di dapur kerana mereka menganggap dapur itu hanya ruang memasak. Tetapi pencahayaan yang salah akan menjadikan dapur anda kelihatan lebih kecil dan sesak. Di samping itu, pencahayaan dapur yang redup akan menjemput serangga dan tikus seperti lipas dan tikus untuk memasuki dapur. 

Pertimbangkan menggunakan lampu terang dan sentuhan artistik dengan menambahkan lampu di bawah kabinet untuk mencipta ilusi bilik yang lebih luas.

4. TIDAK MEMASANG KABINET



Ramai berfikir dapur kecil tidak perlu dipenuhi dengan perabot yang terlalu banyak. Tetapi dari banyak perabot di dapur, kabinet kabinet adalah yang paling penting. Di sini anda boleh menyimpan pelbagai rempah untuk memasak dan makan supaya dapur kelihatan lebih kemas.

5.TIADA BACKSPLASH



Ketika mengatur dapur, jangan lupa untuk memasang Jubin di dinding di dekat kompor dan juga bahagian sinki. Ini adalah untuk mengelakkan minyak dan air dari mencapai dinding yang boleh membuat dinding kelihatan kotor dan lembap.

Semoga Tips Ini membantu anda dalam mempertimbangkan susun atur dapur anda.







No comments:

Post a Comment