Monday 11 March 2019

5 PETUA SUSUN ATUR SET DAPUR SUPAYA SELESA DAN BERFUNGSI.


Susunan dapur merupakan perkara penting dalam membantu aktiviti memasak yang lebih efisien dan selamat.
Oleh itu, tidak salah jika kita mengatur set dapur dan perkakas dapur lain dengan urutan dan kedudukan lokasi yang betul supaya pergerakkan kerja di dapur kita lancar.


Dengan tetapan dapur yang betul, kita akan lebih selesa ketika melakukan aktiviti di dapur. Proses memasak akan menjadi lebih menyenangkan dan praktikal, serta dalam proses membersihkan dan merapikannya lagi. Semoga berjaya.

Di samping itu, susunan dapur yang sesuai dan mengikut dengan citarasa juga dapat meningkatkan mood kita ketika melakukan kegiatan di dapur.

Memasak dan pembersihan boleh menjadi lebih seronok. Agar dapur kita kelihatan bersih, kemas dan tetap berfungsi, berikut adalah petua untuk menguruskan dapur yang anda boleh memohon di setiap dapur.


1. TETAPKAN FUNGSI PADA SETIAP BAHAGIAN YANG SEBENAR - Sesuaikan fungsi atau aliran ketika kita memasak, contohnya sink untuk mencuci makanan, pulau atau meja untuk memotong, kemudian memasak kompor, oven, penyimpanan rempah dll. 

Segala-galanya mesti disusun supaya kita tidak perlu pergi ke belakang dan pergi ke dapur sambil melakukan sesuatu. 

Selain itu, susunan yang betul akan memudahkan kita mencari pelbagai peralatan dapur apabila diperlukan.




2. PEMILIHAN BAHAN KABINET DAPUR YANG BAIK -Untuk memastikan dapur kita tahan lasak dan kekal berfungsi walaupun digunakan untuk jangka masa yang lama, pastikan kita memilih kabinet dapur dari bahan yang kuat, seperti kayu pepejal dan keluli tahan karat.



3. PEMILIHAN WARNA YANG BETUL
Walaupun warna sebenarnya ditentukan oleh kita sebagai pemilik rumah, adalah dianjurkan untuk memilih warna-warna cerah untuk dapur kecil untuk memberi kesan luas dan luas. 

Sekiranya kita ingin memakai warna gelap, lebih baik diaplikasikan di bahagian tertentu sahaja, contohnya semua kabinet kabinet dicat putih dengan sebahagian hitam atau coklat di tepi. 

Pemilihan warna boleh mewujudkan suasana di dapur. Sekiranya terlalu gelap, ia akan menjejaskan mood semasa memasak, bukan?




4. TENTUKAN UKURAN YANG BETUL
Jika kita memiliki ruang dapur yang terbatas, ada baiknya memilih ukuran perabut atau kabinet dapur yang tepat. Misalnya memilih peti sejuk  dan kompor yang berukuran sederhana dan membuat kabinet bersusun ke atas untuk memaksimakan ruang.  Semua ini bergantung pada selera dan keluasan dapur kita.



5. TENTUKAN TEMPAT & BAHAGIAN PENYIMPANAN
Untuk menambah unsur estetik sambil mengatasi masalah penyimpanan, buat ruang penyimpanan berfungsi, seperti membuat rak terbuka menegak untuk memaparkan peralatan dapur yang unik kita, atau menggantung rak untuk menyimpan pelbagai periuk, spatula atau cawan.

Semoga Bermanfaat.
-Siti Zanariah

#BukanSekadarKabinet 
#BukanSekadarDapur 
#ZiarahDanSukat 
#RekaDanBina 
#ReviewDanPilih






No comments:

Post a Comment