Thursday 9 May 2019

5 KESILAPAN YANG PERLU DIELAKKAN DALAM UBAHSUAI RUANG DAPUR.



Dapur adalah tempat yang penting didalam sesebuah rumah. Oleh itu, susunatur dapur adalah perkara yang penting untuk dipertimbangkan. Mengatur dapur pada asasnya bukanlah hanya sekadar menukar lokasi pelbagai peralatan dan perkakasan dapur sedia ada, tetapi ia juga boleh mengubah susunan dan reka bentuk dapur.

Ini biasanya dilakukan untuk beberapa perkara, sebagai contoh untuk membuat kita merasa lebih selesa di rumah semasa memasak atau untuk memberikan pandangan yang lebih segar untuk dapur yang bersih dan kemas. Dan yang paling penting adalah keselamatan dan kesihatan seluruh ahli keluarga.

Kos mengubahsuai dapur memerlukan perbelanjaan yang agak tinggi. Bukan sahaja rekabentuk dalaman yang perlu di titikberatkan, tetapi peralatan makan dan memasak yang akan digunakan.

Adalah segala-segalanya masih boleh diururkan atau mesti digantikan? antara yang perlu dipertimbangkan.

Dalam usaha untuk menguruskan dapur agar lebih efisien, kita mesti mengelakkan 5 kesalahan ini :-


1) Tidak Menyokong Aktiviti

Setiap manusia mempunyai kadar tolenransi terhadap sesuatu ruang adalah berbsza.

Perkara utama yang perlu diambil kira ialah bagaimana reka bentuk dapur selepas renovasi dapat membantu melancar aktiviti kita didapur. Kita harus ingat bahawa kita akan melakukan banyak aktiviti lain selain memasak di dapur. Oleh itu, reka bentuk dapur kita mestilah dapat menampung pelbagai aktiviti di dapur. Dalam kes ini, kita mesti mengira susun atur setiap bahagian dapur kita dengan betul. 

2. Mengabaikan Sistem Pengudaraan

Dapur Dr Wanie : Kewujudan Dan Keduduakn Tingkap, Pintu, Penyedut Udara Dan Kipas Ventilator Akan Memeberikan Pengudaraan yang Baik.

Dapur yang baik adalah dapur yang mempunyai sistem pengudaraan yang baik. Pastikan kita tidak lupa satu perkara ini. Apabila memasak, ia pasti akan menghasilkan asap memasak yang boleh mengganggu kita dan ahli keluarga lain. Jika pengudaraan dapur kita tidak berjalan dengan baik, maka asap dan bau memasak dapat terperangkap di dapur kita dan sebenarnya menghasilkan bau yang tidak menyenangkan. Memasang tingkap, lompang, dan pengudaraan boleh menjadi penyelesaian bagi kita untuk mempercepatkan peredaran udara di dapur bersih dan minimalis anda.


3. Mengabaikan Kualiti Alat Memasak





Tidak peduli seberapa baik kita berada dalam menetapkan dapur dan mengubahnya, dapur tidak akan mempunyai makna tanpa peralatan memasak yang berkualiti. Sesetengah orang akan lupa untuk memasukkan belanjawan alat memasak ke dalam anggaran pengubahsuaian dapur kerana terlalu tertumpu pada mereka bentuk dalaman. Hitung dengan berhati-hati dan ketahui alat memasak yang sudah ada masa untuk digantikan dengan yang baru, dan jangan berlengah menggantikannya. Bukan sahaja ia menjadikan masakan lebih menyeronokkan, ini akan menjadikan dapur kita kelihatan lebih menarik.


4. Tidak Memberi Perhatian Kepada Penyimpanan Setiap Peralatan Dapur yang Ada.

Kenalpasti Setiap Ruang Simpan Untuk Peralatan dan Perkakasan Tertentu.

Selain memeriksa peralatan dapur anda untuk apa-apa ganti atau tidak, salah satu perkara penting yang perlu anda lakukan untuk menyokong pengubahsuaian dapur anda adalah dengan mempertimbangkan penyimpanan setiap peralatan dapur anda, kepada perkara-perkara kecil. Pastikan reka bentuk dapur bersih minimalis anda mempunyai tempat yang tepat untuk menyimpan sebarang peralatan dapur yang anda miliki, kerana ini akan menyokong rupa dapur anda.


5. Abaikan Kaedah Penjagaan



Salah satu kesilapan yang sering terjadi dalam melakukan pengubahsuaian dapur ialah susun atur ruang simpan pelbagai peralatan dapur yang sebenarnya tidak mengambil kira cara merawat. Pengubahsuaian dapur yang kita lakukan sepatutnya memudahkan kita menjaga pelbagai peralatan dapur yang kita miliki. Jangan biarkan susunan dapur kita  menyusahkan untuk kita melakukan penyelenggaraan.


Melakukan renovasi dapur dan mengatur dapur pada asasnya memerlukan perancangan yang baik sebelum dilakukan. Banyak yang kita perlukan untuk membuat dapur bersih , lebih selesa dan menyeronokkan untuk kita dan keluarga . Bagaimanapun, dengan mengelakkan kesilapan di atas, kita boleh membuat dapur kita lebih baik.


Semoga Tip-Tips Ini Membantu Dan Bermanfaat.

#BukanSekadarKabinet.
#BukanSekadarDapur.
#ZiarahDanSukat
#RekaDanBina
#ReviewDanPilih


1 comment: