Monday 6 May 2019

BAHAN MAKANAN YANG WAJIB ADA DI DAPUR SEMASA BULAN RAMADHAN


Sekiranya anda seorang ibu yang sentiasa memasak di rumah, pastikan makanan stok di dapur sentiasa teratur dan sedia. Kerana menyediakan stok makanan yang tepat akan memudahkan kita untuk mula memasak, bahkan menggalakkan kita untuk memproses makanan di dapur dengan lebih efektif.

Terutama ketika memasuki bulan ramadhan, stok simpanan makanan harus dipertimbangkan sebaik mungkin agar masa untuk keluarga makan bersama berbuka tidak terganggu.



Ada beberapa jenis bahan makanan yang wajib kita simpan sebagai stok di dapur semasa bulan Ramadhan, yang akan membantu kita menguruskan masa memasak untuk berbuka sekiranya terlalu siibuk degan tugasan pejabat mahupun lain-lain.


Dengan adanya makanan yang wajib di dapur ini, kita boleh dengan mudah menyediakan hidangan untuk berpuasa atau sahur untuk semua ahli keluarga.


Memasak makan malam istimewa kita , terutamanya apabila kita perlu melayan tetamu.

1. Pelbagai Pasta dan Biji-bijian
Jenis pasta dan bijirin ini adalah bahan yang mesti dimiliki di dapur kerana ia termasuk yang tahan lama walaupun tanpa mesin penyejuk. Dengan menyimpan beberapa jenis makanan ini, kita boleh dengan lebih mudah menentukan menu khas yang kita akan berikan pada waktu berbuka mahupun bersahur.















2. Makanan Segera dalam Tin
Walaupun kita tidak perlu memakannya setiap hari, tetapi menyimpan stok makanan didalam tin seperti sup kacang, tuna, daging , atau sup, tentu dapat membantu kita memproses hidangan menjadi lebih cepat seperti chef profesional.


Untuk membuat bekalan makanan lebih lengkap, jangan lupa tambahkan stok beberapa bahan segar, terutamanya yang sudah dimakan dalam tin, untuk membantu mempercepatkan memasak makan malam istimewa kita, terutamanya apabila rumah kita didatangi tetamu.


3. Pelbagai Rempah Dapur
Apa gunanya semua stok pelbagai jenis makanan jika kita tidak mempunyai bekalan bahan dapur? Pastikan di dapur kita selalu terdapat minyak zaitun, cuka, kicap, pelbagai sos, cili giling, termasuk pelbagai rempah untuk menyempurnakan hidangan yang lazat yang dimasak dengan baik.

4. Kacang dan Buah Kering
Kacang-kacangan, badam, kismis, dan kurma adalah kunci untuk membuat kek atau makanan ringan menjadi lebih beraroma apabila dimakan. Kehadiran kepingan kacang dan buah-buahan kering ini juga akan menjadi topping yang sempurna apabila kita menyajikan semangkuk oat, bijirin, salad, atau menambah hidangan nasi goreng untuk bersahur.



5. Bahan tambahan
Bahan-bahan lain seperti bawang merah, bawang putih, daun bawang, kentang, lemon, dan limau sangat penting untuk menambah rasa kepada hidangan khas yang kita buat, malah mempunyai manfaat kesihatan.


Selamat Mencuba Dan Semoga Bermanfaat.



No comments:

Post a Comment