Wednesday 25 January 2017

Tips PILIH SINKI



Sinki merupakan salah satu item penting didapur. Ianya memilik peranan yang penting sehingga kita harus menitik beratkan akan pemilihan dan pemeliharaannya. Memilih sinki haruslah disesuaikan dengan keperluan, rekabentuk dan fungsi dapur itu sendiri. Secara amnya, kita tahu dan sememangnya kita menggunakan sinki sebegitu.

Fungsi sinki adalah seperti dibawah:-
1. Mencuci bahan makanan seperti sayur, daging, buah-buahan dan sayur-sayuran.
2.  Mencuci peralatan dapur.

Oleh itu adalah sangat penting agar kita memberi perhatian yang khusua pada item ini-sinki. Bagaimanakah cara memilih sinki yang ideal untuk ruang di kediaman kita.





1. Kita kena tahu fungsi utama sinki.- Mencuci kotoran
2. Ketahui ruang atau luas kawasan untuk sinki ditempatkan. Kalau saiz dapur kita comel, pilihlah sinki yg bersaiz standard atau agak kecil. Sebaiknya sinki single bowl. Andai kata dapur memang comel, tetapi kita merupakan keluarga yang besar nak memasak sentiasa dalam kuantiti yang banyak, adalah sangat sesuai untuk memilik sinki double bowl.

3. Had ni kena perati betul2, sebelum nak beli tu kelebet bahan dasar sinki. Tengok punggung dia la. Had paling cun dan elok Stainless Steel atau Granite. Cun gila kalau dapat pakai sinki dari granite. Tentu-tentu sahaja semakin baik kualiti sinki semakin kacak harganya. Apa-apa pun bergantung kepada keperluan dan kewangan kita.




4. Had ni memang kena betul cari plumber yang faham pasal sinki dan dapur. Kerja cun-cun. Sebab kalau kita beli sinki undermout lain kisah pemasangannya. Kena makesure dapur kita tu jenis tahan dan kuat lagu mana. Sebab duk nak tahan dan tanggung sinki jenis tu.

Lebih kurang cerita pasal sinki macam ni la. ada lagi kisahnya. Nanti akak kabinet continue Hokey.

No comments:

Post a Comment