Thursday 28 June 2018

APA NAK BUAT BILA RUANG DAPUR KITA SEMPIT ?


Adakah ia berasa seperti anda tidak punya ruang yang cukup? Pada masa kini, dengan harga bahan binaan bangunan yang semakin tinggi, rumah-rumah yang lebih kecil dan dapur yang lebih kecil adalah NORMAL. 

Rekabentuk dapur yang kecil boleh memberikan masalah kepada pengguna. Akibatnya, dapur kecil bukan sahaja berasa sempit tetapi mencari ruang yang cukup boleh menjadi sukar. 

Walau bagaimanapun, JANGAN berputus asa. Beberapa tips berikut adalah menjimatkan dan boleh membuat hidup anda lebih mudah. 

CARA MENGATASI DAPUR KECIL 

1. Dinding, siling dan worktop haruslah berwarna cerah. Ianya akan membuat dapur seolah-olah lebih besar. Anda boleh jugak mengecat warna sedikit gelap pada dinding laluan masuk dapur tersebut agar dapur tersebut akan kelihatan seperti memanjang.



2. Biarkan cahaya matahari masuk. Pertimbangkan tidak menggunakan mana-mana langsir. Kalau nak guna pun, gunakan dari jenis kain jarang macam kain kelambu.



3.Kabinet yang tinggi hingga ke siling dia membuat dapur kelihatan lebih besar dan memberikan ruang penyimpanan yang lebih banyak.



4.Kabinet tanpa pintu (open shelf) atau pintu kabinet kaca boleh membuat dapur kelihatan lebih besar. 




5. Tidak terlalu mendeko dinding dapur anda kerana ianya boleh membuat ruang lebih terhad. Adalah lebih baik dinding kosong tersebut di gantung dengan rak.




6. Menggantung bakul boleh menyimpan barang tambahan. Jika ada ruang yang cukup, anda juga boleh mempertimbangkan untuk menggunakan rak buku untuk menyimpan barang-barang tambahan seperti buku masakan, barangan dalam tin, dan lain-lain. 


 


7.Menggunakan dan memasang di bawah kabinet dengan lampu dan ianya boleh membuat dapur kelihatan lebih besar.




8.Susun dengan lebih teratur kabinet anda untuk membuat lebih banyak ruang.



9. Menggunakan peralatan di bawah kaunter dan base unit.- Rak periuk boleh membuat ruang kabinet lebih banyak yang ada.


10. Elakkan dapur bersepah dan elakkan pelbagai barangan berada di atas kaunter top.


11.S impan di stor bagi peralatan yang anda tidak perlu. Jika anda tidak menggunakan peralatan tersebut dalam tempoh setahun, anda mungkin tidak memerlukannya dan boleh dipertimbangkan sama ada untuk dibuang atau di beri pada orang lain. Tambahan pula, barangan lain hanya membuat dapur anda kelihatan lebih bersepah. 


12.Rak dawai boleh digantung di atas pintu dapur anda untuk menyimpan barang-barang. Rak dawai untuk bahagian dalam pintu kabinet juga boleh membebaskan lebih banyak ruang.


13. Anda boleh membuat laci tambahan tersedia dengan menyimpan semua peralatan dapur. Menggunakan dua peringkat tetingkat boleh membuat lebih banyak ruang di dalam kabinet rempah anda.


14. Pertimbangkan membeli unit penyimpanan laci plastik untuk memegang tuala hidangan atau lain-lain barang-barang dapur pelbagai. 

Dengan menggunakan beberapa tips ini, anda boleh mengatasi ruang dapur kecil, dan mempunyai ruang kerja yang lebih menyeronokkan untuk menyiapkan makanan dan berbahagia bersama keluarga. 

No comments:

Post a Comment