Monday 18 June 2018

PERALATAN ASAS UNTUK BERSIHKAN DAPUR





Dapur adalah satu bilik yang penting untuk surirumah. Di sinilah anda menyediakan dan memasak makanan untuk keluarga dan membersihkan dapur menjadi sebahagian daripada aktiviti suri rumah setiap hari.

Dengan begitu banyak peralatan perabot dan dapur untuk dibersihkan, ia juga perlu mempunyai pelbagai peralatan untuk membersihkannya.

Berikut adalah alat pembersihan asas di rumah yang anda perlukan di dapur untuk membantu proses pembersihan dapur yang berkesan.

1. Sapu dan Kain Lap
Sponges digunakan untuk membasuh pinggan dan mengelap pelbagai permukaan di dapur. Untuk mengelap meja dan permukaan objek di dapur lain, penyapu juga boleh digunakan untuk bahagian atas kotor atau membersihkan tumpahan makanan di lantai.

2. Bulu keluli
Bahan penggilap ini biasanya diperbuat daripada logam halus yang boleh digunakan untuk mencuci periuk atau alat dapur yang berkarat dan hangus.

3. Sarung tangan Getah
Item ini boleh digunakan semasa membasuh pinggan atau apabila menggunakan cecair pembersihan yang mengandungi bahan kimia yang keras. Secara umumnya, sarung tangan getah digunakan untuk melindungi tangan anda dari pencemaran langsung dengan pelbagai bahan pembersihan dapur yang digunakan.

4. Cecair Pembersihan Serbaguna
Satu produk ini boleh digunakan untuk membasuh semua perabot di dapur, seperti meja, kerusi, kabinet, di luar peti sejuk, kabinet, meja dan sebagainya. Jadi pastikan anda mempunyai satu produk ini di dapur.

5. Baldi
Baldi boleh digunakan untuk merendam perkakas dapur yang mempunyai noda yang degil. Juga boleh digunakan untuk menampung air untuk membersihkan lantai.

6. Vacuum Cleaner
Penyapu dan Vacuum Cleaner sangat penting di dapur untuk menjaga dapur bebas dari habuk dan kotoran lain. Selepas membersihkan dengan Vacuum Cleaner atau penyapu, terus dengan membersihkan lantai untuk maksimum bersih dan lantai dapur semula berkilat.

7. Botol semburan
Botol ini diperlukan untuk menjadi bekas untuk produk pembersihan buatan sendiri anda, seperti campuran cuka dan air, jus lemon dan sebagainya.

8. Produk Pencuci/Detergent
Untuk membersihkan pelbagai bahagian dapur, anda memerlukan banyak produk pembersih, seperti cecair pencuci pinggan yang dapat menghilangkan kotoran lemak dengan cepat, membersihkan hidangan dan alat memasak secara kebersihan dan mampu mengatasi bakteria. Anda boleh menggunakan produk-produk Sunlight yang mempunyai pelbagai produk yang kuat dalam pembersihan, bau dan bakteria. 

Di samping itu, anda juga perlu sentiasa menyediakan cecair pembersih lantai untuk membantu dan memudahkan anda membersihkan lantai dapur secara optimum dan bebas dari sebarang kotoran sama ada seluruh makanan atau minyak apabila anda memasak.

Sentiasa menyediakan peralatan dan produk pembersihan di atas di dapur anda untuk menyokong proses pembersihan di dapur untuk membersihkan aktiviti anda di dapur yang maksimum dan praktikal, di samping itu, kebersihan dapur sentiasa terjamin.

Semoga anda rajin membersihkan dapur anda, supaya sentiasa bersih dan selamat terhadap kesihatan ahli keluarga anda. 
Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment